Od 1 lipca można tylko i wyłącznie składać elektroniczne wnioski na 500+ oraz 300+, natomiast od 1 sierpnia wnioski będzie można składać papierowo do odpowiedniego urzędu.
1 lipca ludzie szturmie zaczęli składać wnioski 500+ jak i 300+. Ilość klientów przerosła banki i serwis emp@tia, systemy się zawieszały i nie dawały sobie rady z ilością przesyłanych informacji. Serwis empatia zaczął prawidłowo działać dopiero 1 lipca wieczorem. Natomiast nieliczne banki do dnia dzisiejszego (tj 4 lipca) mają problem ze złożeniem wniosku. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak szybko i sprawnie złożyć wniosek?
Z pomocą przychodzi nam profil zaufany – to darmowy podpis, którym możemy podpisywać elektronicznie dokumenty urzędowe. Profil jest darmowy i ważny 3 lata.
Profil można bardzo łatwo uzyskać, a sama procedura nie jest skomplikowana. Do wyboru są 3 opcje, jednak my polecamy potwierdzenie tożsamości w puncie potwierdzającym.
Portal emp@tia – jak złożyć wniosek
Korzystanie z portalu empatia jest mega wygodne, nasze dane zaciągane są z automatu z profilu zaufanego, natomiast dane dzieci wpisujemy tylko raz – system ma je w pamięci, więc przy następnym wniosku nie musimy ponownie podawać danych. Jedyną rzeczą, którą należy na nowo wpisać to numer konta bankowego.
Jak zacząć korzystać z portalu emp@tia
Logujemy się na stronie https://empatia.mpips.gov.pl
Na stronie startowej empatia wybieramy opcje: Złóż wniosek o świadczenie elektronicznie. Zostajemy przekierowani i poproszeni o zalogowanie się lub założenie nowego konta za pomocą Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Logujemy się za pomocą Profilu Zaufanego i potwierdzamy SMS kodem nasze dane osobowe.
Na dzień dobry pojawiają nam się nasze dane osobowe, w celu potwierdzenia czy wszystko jest poprawne czy nic się nie zmieniło.
Teraz należy wybrać jaki wniosek nas interesuje:
Po wyborze danego wniosku, pojawia nam się komunikat jakie dokumenty mamy przygotować tak aby szybko i sprawnie wypełnić wniosek.
Kolejnym etapem jest wybór miejscowości, w której znajduje się dany urząd. Następnie zobaczycie swoje dane osobowe i musicie podać numeru konta bankowego, na które mają być wpłacane świadczenie.
Na kolejnej stronie podajemy dane dzieci, jeśli ktoś już wcześniej korzystał z empatii i podawał dane dzieci to tylko wybiera dzieci z listy, jeśli robisz to pierwszy raz wybierz opcję uzupełnij listę.
Następna strona to podsumowanie – tutaj znajdziesz wszystkie dane które zawarłaś/ łeś we wniosku czyli Twoje dane wraz z numerem konta oraz dane dziecka/ dzieci.
Wybierając opcję zatwierdź dane, Twój wniosek zostaje automatycznie wysłany do wskazanego przez Ciebie urzędu. A Ty teraz czekasz tylko na UPO lub na UPP – Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia.
UPO lub UPP otrzymujecie na maila, który podaliście we wniosku, jest to potwierdzenie, że Wasz wniosek dotarł do wybranego przez Was urzędu. Teraz tylko należy czekać na decyzję i wypłatę świadczenia. Informacja o decyzji przyjdzie na maila, jednak treść decyzji możemy zobaczyć tylko i wyłącznie w empatii po zalogowaniu się na konto.