Profil Zaufany

Co oznacza i czym się różni UPO, UPP i UPD

Otrzymałaś elektroniczną korespondencję z urzędu. Nie wiesz co oznacza i czym się różni  Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) od  Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia (UPP) i  Urzędowego Poświadczenia Dostarczenia (UPD)

UPO – czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru

Dokument potwierdzający o poprawnej weryfikacji i odbiorze wysłanego przez nas dokumentu. UPO jest także dowodem na rozpoczęcie procedowania sprawy użytkownika.
Ciekawostką jest to, że w słowniku ePUAP podana jest informacja podsumowującą UPO. „UPO jest wspólnym określeniem dla Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia (UPP) i Urzędowego Poświadczenia Doręczenia (UPD).”

 

UPP – czyli Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia

wystawiane jest automatycznie w momencie wpłynięcia dokumentu w postaci elektronicznej do elektronicznej skrzynki podawczej. Potwierdza jedynie poprawną formę wysłania dokumentu. UPP nie daję nam żadnego potwierdzenia, że dokument który wysłaliśmy został odebrany, nie wymaga jakiegokolwiek działania ze strony pracowników wskazanego podmiotu.

 

UPD – czyli Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia

Kierowane jest do osoby fizycznej (użytkownika sprawy) zawierające prośbę złożenia podpisu elektronicznego odbiorcy oraz podanie daty. Po podpisaniu i wysłaniu komunikatu UDP.xml otrzymamy w postaci elektronicznej pismo z urzędu (odpowiedź na nasz wniosek).

 

WAŻNE: Dany urząd czy instytucja ma prawo wyboru jaki dokument UPO, UPP czy UPD do nas zostanie wysłany. Wato pamiętać, że urząd/instytucja nie ma obowiązku wysłania UPO, UPD i UPP. Nie zdziwmy się jak wysyłając wnioski/pisma w postaci elektronicznej nie otrzymamy żadnego potwierdzenia.