Czy warto mieć profil zaufany lub podpis elektroniczny?

Podczas rozmów z klientami, a nawet urzędnikami, nieraz słyszę, że dostęp do e-Administracji i tak nie jest taki prosty. Należy osobiście stawić się w urzędzie lub innym punkcie weryfikacji po potwierdzenie Profilu Zaufanego. Jednak nie raz zapominamy, że jest to jednorazowa wizyta, a Profil jest ważny 3 lata. Obecnie Ministerstwo Cyfryzacji dąży do tego aby nawet ten krok pominąć, chce zachęcić społeczeństwo do zakładania Profili Zaufanych za pomocą bankowości elektronicznej. Potwierdzenie tożsamości ma działać na tej samej zasadzie co wykonanie przelewu. Obecnie z takiego rozwiązania mogą korzystać klienci banków: PKO BP, ING, Millennium, Envelo, mBank i Bank Zachodni WBK.

Czasami negatywne nastawienie pojawia się też, aby zachęcić do zakupu kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Często jesteśmy informowani, że podpis elektroniczny jest drogi, nie wnikając w szczegóły. Cena uzależniona jest od tego na jak długo jest ważny podpis rok czy 2 lata oraz czy jest to zakup nowego zestawu (czytnik, karta, certyfikat kwalifikowany i niezbędne oprogramowanie) lub tylko odnowienie. Za podpis elektroniczny płacimy z góry i jest to jednorazowa opłata. Z doświadczenia wiem, że osoby, które zakupiły i korzystają z podpisu nie wyobrażają sobie wysyłania dokumentów w inny sposób, a o wersji papierowej nie chcą nawet słyszeć.

Pozytywne jest to, że jak się zacznie i zobaczy, że korzystanie z e-administracji nie jest trudne. Działa to szybko i sprawnie i nie chcę się wracać do wersji papierowej. Obecnie pojawia się coraz większa liczba platform/serwisów administracji publicznej, które umożliwiają realizowanie spraw online przy korzystaniu z Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego.

Zalety e-administracji

Profil Zaufany oraz podpis elektroniczny kwalifikowany dają ogromne możliwości związane z korzystaniem z e-administracji zarówno dla osoby fizycznej jak i dla przedsiębiorców. Co to oznacza:

  • nie musimy stawiać się osobiście w urzędzie:
    Korzystając z internetu i wybranej platformy możemy tworzyć i wysyłać wnioski/pisma w postaci elektronicznej do wybranej instytucji. Urząd ma obowiązek przyjąć taki dokument. Jednak aby dokument w postaci elektronicznej miał moc prawną opatrujemy go podpisem cyfrowym w postaci Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego kwalifikowanego. Jednakże trzeba wziąć pod uwagę, że nie których spraw nie da się załatwić internetowo: wymóg formy papierowej lub osobiste stawienie się w urzędzie/instytucji.
  • sprawy możemy załatwić 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu:
    Portale eAdministracji umieszczone są na serwerach, które są przystosowane do odbioru od petentów wniosków w postaci elektronicznej: 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu. Dlatego dokument można wysyłać nawet w godzinach nocnych, gdy dany urząd w rzeczywistości nie pracuje. Najprościej mówiąc - jeżeli pilnie potrzebujemy złożyć wniosek do urzędu X, to możemy to zrobić nawet przebywając poza granicami państwa. Wniosek możemy złożyć w dowolnym miejscu - potrzebne jest tylko urządzenie z dostępem do internetu.
  • oszczędność naszego czasu i pieniędzy - można załatwić sprawę online choćby na drugim końcu Polski:
    Nie musimy wniosku drukować, czy wysyłać listem poleconym lub osobiście czekać pod drzwiami urzędu. Złożenie w wersji elektronicznej jest równoznaczne z doręczeniem dokumentu w postaci papierowej.

Korzystanie z e-administracji ma sporo plusów, jednak wiemy, że są sprawy, które załatwić można najlepiej osobiście bądź są też osoby, które nie są przekonane do załatwienia spraw internetowo. Jednak jeżeli nie będziemy z e-administracji korzystać to po „drugiej stronie” nie będzie bodźca, aby się tego nie bać. Bo wszystko co nowe nie zależnie czy dla osoby fizycznej, przedsiębiorcy czy urzędnika to tematy, do których trzeba się przygotować tak, aby wiedzieć jak z tego korzystać.